Vitaminer og kosttilskudd

Kjøperguide - Sporsernæring

Kosttilskudd for deg som trener mye

Det er stort fokus på helse og sunnhet, og mange velger å bruke kosttilskudd for å sikre at de får i seg alle de nødvendige næringsstoffene som de trenger for å holde seg sterke og sunne. Uansett om du trener mye og ønsker å bygge muskler, eller du tar kosttilskudd for å sikre at du får nok vitaminer og mineraler, så kan kosttilskudd være nyttig for deg, så lenge du vet at du spiser riktige ting i riktig mengde. Det er viktig å understreke at et kosttilskudd ikke kan erstatte et sunnt og variert kosthold, og at de beste kildene til vitaminer og mineraler er sunne matvarer.

Vi forteller deg litt mer om sportsernæring og hvordan du kan hjelpe kroppen din ved hjelp av riktig supplement.

For deg som ønsker å bygge muskler

ProteinshakeHvis du tilbringer mye tid på styrketrening uten å føle at musklene blir nevneverdig større, kan du finne hjelp i kosttilskudd. Husk likevel på at dine daglige måltider er det viktigste for at du skal kunne bygge muskler. Dersom du trener fem ganger i uken eller mer, er det ikke nok å spise kun tre hovedmåltider pr dag. Du bør ha 5-6 mindre måltider om dagen og det er veldig viktig også at måltidet ditt består av riktige ernæringsmessige ingredienser.


Før du starter treningen må du gi kroppen mye protein. Musklene dine trenger protein for å vokse og reparere muskelvev. Hvis du trener mye uten å spise nok protein, vil muskelvev brytes ned, og du vil ikke få større muskler på tross av opplæringen. På grunn av det faktum at proteiner typisk finnes i kjøtt og fisk, kan det være vanskelig å spise mye av det, og hvis du trener mye, trenger du mer enn det du får i deg via maten. I slike tilfeller det er en løsning å bruke kosttilskudd som proteinpulver. Du bør drikke proteinpulver 45 minutter før du starter treningsøkten.

Når du er ferdig med treningen, er det også nødvendig å gi kroppen kosttilskudd for restitusjon av musklene. Du trenger nå tilførsel av både karbohydrater og protein. Karbohydratene gir kroppen sukker som hjelper til for rask restitusjon av muskelvev. Du kan også bruke kreatin. Kroppen din produserer kreatin naturlig, men i denne situasjonen er det en god idé å gi den et supplement.

Populære daglige kosttilskudd

Omega 3Som alle barn lærer på skolen, det er et lurt å spise fet fisk tre ganger i uken. Årsaken er at mat som fet fisk inneholder Omega 3 fettsyrer, som er godt for hjertet. Hjerte- og karsykdommer kan unngås med riktig kost, og siden mange mennesker ikke spiser nok fisk, er det viktig å få fettsyren andre steder. Omega 3-fettsyren er også bra for muskelreparasjon etter trening, så hvis du fokuserer på muskel bygningen, er det også en god idé å spise omega 3.

Kosttilskudd før du sovner

Normalt bør du ikke spise noe de siste timene før du sovner, da dette kan forstyrre søvnen. Men hvis du driver med styrketrening på høyt nivå trenger du flere kalorier enn folk flest - også om natten. Du kan kjøpe en spesiell type kosttilskudd som heter nattprotein. Dette er basert på aminosyrer, som tas svært sakte opp i kroppen. Tilskuddet har også en avslappende effekt på kroppen.

Husk å konsultere legem din før du begynner å ta kosttilskudd for å være helt sikker på at du får riktig produkt, og i riktig dosering.